dijous, 17 de desembre del 2009

Sessió 11. Aprenentatge col·laboratiu

Avui dia 17 de desembre faré l'última pràctica de TIC obligatòria. S'ha de dir que hem fa una mica de llàstima que s'acabi l'assignatura ja que crec que encara podriem aprofunditzar més sobre les TIC i aprendre'n moltes més aplicacions; però tot i així, també ja comencem a estar una mica agobiats jeje :).

Per començar, definiré que és un projecte telemàtic i en què consisteix i seguidament posaré un exemple que he trobat a la web i l'explicaré una mica.

Un projecte telemàtic consisteix a dur a terme unes determinades activitats conjuntament amb altres escoles, i intercanviar-ne els resultats per internet. Amb això es pretén fomentar el treball cooperatiu i la comunicació entre escoles, de manera que als continguts propis de cada àrea s’hi afegeixen uns nous valors: el treball en grup, compartir responsabilitats i informació, aprendre dels altres, respectar opinions i cultures diferents, entre d'altres.


He estat mirant diferents projectes i finalment m'he decidit per un que s'anomena
"Novel·la a terminis. La veritable història d'en Bonifaci Patolls" i el seu link és el següent: http://www.webquescat.org/bonifaci/index.htm

Quan entres en aquest projecte, et mostra un petit índex on posa: Escoles Participants, Comencem, Mostra de treballs i Guia didàctica.
Per començar, si ets un alumne, el primer que has de fer és enviar un rodolí a la direcció que s'especifica per tal que et donguin la contrasenya i puguis accedir-hi. En l'apartat de Mostra de Treballs s'hi col·loquen tots aquells dibuixos que van fent els nens d'en Bonifaci Patolls. I a la guía didàctica explica els objectius, l'explicació del projecte i la temporalització.
L'objectiu d'aquest projecte telemàtic és el d'engrescar als nens de cicle mitjà i cicle superior a la lectura. Es tracta d'anar donant claus (enviant un rodolí, per exemple) per tal de poder anar llegint tota la història. Aquesta història, a més, es correspón amb les dates del calendari escolar i, per tant, apareixarà el Nadal, la Setmana Santa, el Carnestoltes, etc.
A més, dintre de l'apartat de Guía didàctica, els mestres poden entrar amb la seva clau per participar-hi.
Trobo molt interessant aquest projecte telemàtic ja que crec que és una manera de motivar als nens perquè llegeixin ja que no sempre tenen tot el text complet, sinó que l'han d'anar aconseguit a poc a poc.


Seguidament, i després d'haver vist un projecte telemàtic, explicarem què és una WebQuest i després, igual que amb el projecte telemàtic, n'analitzaré un dels que es troben a internet.

La webquest és una proposta didàctica basada en la recerca d'informació a internet i en l'elaboració, mitjançant la interacció entre els alumnes, d'algun producte que impliqui activitats cognitives d'ordre superior (anàlisi, síntesi, valoració, etc.). Generalment, es tracta d'una pàgina que proposa una història suggerent als participants per tal que aconsegueixin una sèrie d'informacions en unes pàgines d'Internet concretes, extraient les seves conclusions a partir del treball cooperatiu. Els objectius són combinar els continguts curriculars amb l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació a l'aula, en un aprenentatge de descobriment guiat.

He triat un projecte telemàtic que s'anomena "La WebQuest de Harry Potter" i l'he triada, a part, de perquè m'agrada molt Harry Potter i crec que és un llibre molt interessant relacionat amb la nostra societat; perquè treballa amb múltiples disciplines com l'educació física, la llengua i la literatura, la música, la tutoria i la tecnologia de la informació.
Introdueix la WebQuest demanant als nens si els interessen les pel·lícules de Harry Potter. I a l'esquerra de la pantalla es pot observar un índex.

Una WebQuest es caracteritza per tenir una tasca, un procés i una avaluació i aquesta, també té aquests aspectes. En la tasca, en Harry Potter explica breument el que faran durant el procés (fer un postre màgic, inventar un joc, crear músiques, etc). En el procés, surt el professor Snape i explica totes les activitats que han de realitzar en grup, ja que una WebQuest es basa en el treball col·laboratiu, és a dir, que tots han de treballar per igual. Finalment, a l'avaluació, surt el Barret Màgic hi els hi explica als nens quines seran les pautes dels professors per corregir els treballs.
En aquesta WebQuest, els mestres, també fan una conclusió on fan que els nens reflexionin sobre el seu treball realitzat. A més, també han fet una guía didàctica on altres mestres poden veure com ho han fet i com ho han organitzat, igual que crec, que als pares també els hi és molt útil per saber què estan fent els seus fills a l'escola.

També, per aprofunditzar més, han fet un qüestionari inicial on els nens saben què en saben de Harry Potter i, per tant, estan coneixent els seus coneixements previs. I evidentment, hi ha un apartat per poder posar-nos amb contacte amb ells.

Realment, aquesta WebQuest m'ha sorprés moltíssim ja que quan he vist aquesta WebQuest de Harry Potter he pensat, que com sempre, no en treurien el màxim suc que es pot treure d'aquesta novel·la. A més, crec que ho relacionen moltíssim amb la pel·lícula/llibre i per tant, als nens, els hi és molt més interessant. A més, com ja he dit abans, treballen des de moltes àrees i aprenen molts conceptes fent un treball col·laboratiu amb grups de 8 persones.

Aquí deixo el link perquè la pogueu visitar, i us la recomano especialment, de veritat!
http://www.xtec.es/~nalart/webquestHarryPotter/inici.htm