dijous, 3 de desembre del 2009

Sessió 10 - Les metàfores de l'ordinador

En l'entorn educatiu, hi ha diverses persones que han volgut classificar les diferents funcions que fa l'ordinador. Un d'aquests autors és Charles Crook que planteja quatre usos del ordinador relacionats amb una metàfora. Simplement, vol explicar com la tecnologia poden ser unes eines molt útils per ensenyar o ajudar a aprendre.
Aquestes quatre metàfores que expliquen els diferents usos són les següents:


Metàfora de l'ordinador com a tutor
Segons Charles Crook, els nens poden aprendre mitjançant l'ordinador sense que hi hagi una necessitat del professor. La interacció entre un docent i un alumne és la de iniciar una activitat (el docent), que el nen la realitzi, que el mestre l'avalui i finalment, que el mestre començi una nova activitat. L'ordinador també és capaç de mantenir aquesta interacció amb el nen i per això podem dir que el nen pot aprendre sense l'ajuda del mestre.
Alguns exemples d'aquests programes són "L'entrenat per llegir" on hi han activitats de comprensió lectora, o de memòria o activitats més concretes, on l'alumne realitza l'activitat i l'ordinador corregeix la tasca.
Aquesta metàfora la podem relacionar amb l'exercici que varem fer a l'aula de "l'utillatge químic" ja que l'ordinador t'està proporcionant una informació que has d'aprendre i a més, després, et fa una sèrie d'exercicis per tal que tu evaluïs la teva tasca igual que fa un mestre.
Tot i això, jo vaig relacionar l'exercici del dictat en aquesta metàfora ja que jo ho vaig relacionar amb la tasca del mestre de corregir. Després d'haver fet la última sessió de TIC i parlant-ne amb en Xavi, me'n he adonat que l'important és com ho argumentis; per tant, aquesta metàfora si que es pot relacionar amb la del utillatge químic però també amb l'activitat del dictat.




Metàfora de l'ordinador com alumne
Aquesta metàfora explica el fet que l'alumne actua com a mestre en relació a l'ordinador. Papert crea el concepte de "micromon" on l'alumne construeix idees a partir de la seva activitat exploratòria en un ambient d'aprenentatge per descoberta on l'alumne és necessàriament reflexiu i actiu; és ell qui "ensenya", donant instruccions a l'ordinador per indicar-li les tasques que ha de fer.
Tot i això, s'ha de parlar d'una descoberta guiada ja que cap dels dos extrems és bo; ni que el professor expliqui tot el que s'ha de fer i com fer-ho ni que el nen ho hagi de descobrir i aprendre-ho tot sol.
En aquest sentit, s'ha treballat molt amb el concepte de LOGO, amb el llenguatge LOGO. Aquest és un llenguatge està basat en una pedagogia de la reconstrucció i del descobriment. Aquest llenguatge LOGO té algunes característiques concretes com:
- Parteix del coneixament natural del nen
- Respecta els itineraris i ritme d'aprenentatge de cada nen
- És un aprenentatge constructiu i interactiu
- Dona un significat nou a l'error
- Facilita la reflexió del nen d'aquell aprenentatge
- Facilita l'intercanvi d'idees i la discussió

L'exemple més clar, i que ja varem treballar a classe, és el de la Tortuga que és una de les facetes de LOGO més conegudes.
Aquest programa permet que l'alumne dongui unes ordres específiques a una tortuga en aquest cas. Si les ordres estan mal donades, la tortuga no avançarà. Per tant, els alumnes estan agafant el rol de mestres i l'ordinador el rol d'alumnes.


Metàfora de l'ordinador com a simulador
En aquests cas, com a simuladors, ens referim als sistemes tutorials ja que permeten un aprenentatge per descoberta semblant al que es produeix en els micromons de Papert però d'una forma molt més acotada ja que són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous.
Haig de dir, que en el primer moment que he llegit al blog la metàfora de l'ordinador com a alumne he pensat que seria el joc de l'estrella degut a aquesta semblança entre metàfores. De totes maneres, ara ja he entès la metàfora.
Per tant, l'exemple de la metàfora de l'ordinador com a simulador, ara si que és el el joc de l'estrella que varem fer a classe. En aquest joc, l'alumne manipula els diferents objectes (en aquest cas dibuixant) perquè la pilota arribi a l'estrella. En aquest joc, per tant, podem donar indicacions però no podem modificar-les.



Metàfora de l'ordinador com a eina
En aquest cas, la metàfora, ens parla del fet que l'ordinador ens pot donar eines per complementar les nostres experiències i la nostra visió del món. Aquestes eines no fan que substituim la realitat sinó que ens ajuda a comprendre-la millor.
En el blog de GITIC es posa l'exemple dels dissenyadors gràfics; ells ja dibuixen, pinten, esborren, etc en una pantalla, sense utilitzar el pinzell o el llapis que es feia servir abans. Tot i això, no vol dir que ho susbtitueixi sinó que dónen més facilitats a realitzar aquesta tasca.

L'exemple que podem relacionar amb aquesta metàfora és el del dictat. Ja que el processador de text, en aquest cas Microsft Word, ens facilita una feina què és la d'escriure un text. Envers d'escriure-ho en un paper amb boli ho fem mitjançant l'ordinador.


Dos exemples propis


- Exercicis d'ortografia catalana per a nens a la xarxa. En aquest cas, aquest exemple, està relacionat amb la metàfora de l'ordinador com a tutor ja que l'ordinador et proposa una sèrie d'exercicis i a més, te les corregeix.
També, el podem relacionar amb la metàfora de l'ordinador com a eina ja que et facilita la tasca d'aprendre la llengua, per tant, és una eina per al teu propi aprenentatge.
Un exemple d'aquests exercicis és també del JClick i aquí deixo l'enllaç: http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/ortografia/index.htm


- Com a exemple de l'ordinador com alumne, proposo el programa Excel del Office que tots podem conèixer. No tinc clar si està bé l'exemple, però crec que si. Nosaltres col·loquem unes coordenades que poden estar multiplicades, dividides, etc i l'ordinador et fa l'operació i et posa el resultat en la casella que has seleccionat. Per tant, l'ordinador està fent la funció de l'alumne de calcular i col·locar-ho correctament.
Evidentment, aquest programa és pot entendre molt millor en la metàfora de l'ordinador com a eina ja que ens facilita una sèrie de tasques alhora de realitzar operacions matemàtiques.



Per acabar, m'agradaria dir que aquesta sessió que varem fer em va agradar molt ja que m'ha fet reflexionar sobre la quantitat de coses que hi ha per fer en els nostres futurs alumnes mitjançant l'ordinador. I sé, que si ara em poso a buscar activitats en trobaré moltíssimes i probablement em quedaria petrificada jeje