dimecres, 2 de desembre del 2009

Sessió 9 - Competències digitals específiques del mestre


En relació amb tot el que hem estat treballant aquests últims dies sobre la web 2.0. i les competències de les TIC i després d'haver llegit l'entrada al blog de l'assignatura, en puc fer un breu resum.

Tot el conjunt de competències (que hauriem d'assolir al llarg de la nostra carrera com a estudiants) relacionades amb el coneixement i l'ús de la tecnologia s'anomena competència digital, i tot el procés d'adquisició d'aquests conceptes s'anomena alfabetització digital.
Tot aquest aprenentatge ajudarà al alumne a poder relacionar-se amb els seus companys i el mestre de manera molt més senzilla i sobretot ràpida. A més a més, en la seva futura tasca, les TIC, també facilitaran la seva feina.

Per la part que ens toca a nosaltres, és a dir, la Docència. Aquestes noves tecnologies ens faciliten la tasca alhora d'explicar als nostres alumnes el currículum que han de seguir. Evidentment, perquè aquests professors aprenguin i mantinguin el coneixement de les TIC hauran d'estar constantment en formació ja que la tecnologia és canviant.
Les competències bàsiques que un docent a de tenir, i segons els documents de la UNESCO's ICT Competency Standards for Teachers (Normes UNESCO sobre Competències en TIC per a Docents) i el National Educational Technology Standards for Students i el National Educational Technology Standards for Teachers (Normes Nacionals (EEUU) sobre Tecnologia Educativa per a Docents i Normes Nacionals (EEUU) sobre Tecnologia Educativa per a Estudiants) publicats per la International Society for Technology in Education (ISTE) són les següents:
- Nocions bàsiques de la tecnologia: Els educadors han de conèixer el maquinari que es fa servir i també alguns programes com el navegador i programes de presentació i gestió de la informació.
- Aprofundiment de coneixements: Els educadors han de ser capaços d'utilitzar xarxes de recursos per ajudar als estudiants a col·laborar, accedir a la informació i comunicar amb experts externs, a fi d'analitzar i resoldre els problemes que s'hagin escollit.
- Creació de coneixaments: Els educadors han de tenir la capacitat necessària i mostrar la inclinació adequada per experimentar, aprendre contínuament i utilitzar les TIC amb vista a crear comunitats professionals del coneixement.


Segons aquesta informació i pensant en la meva futura tasca com a docent, crec que, particularment, em queda un llarg camí, simplement, per aprendre totes les competències bàsiques. Per aprofundir en aquestes competències necessitaré molts anys de formació i d'interès per allò que faig ja que, com he dit abans, els docents hem d'estar en constant formació perquè la tecnologia va canviant dia a dia.
Per tant, només puc dir que... anem per feina!!