dijous, 22 d’octubre del 2009

Sessió 6 - Educació mediàtica

A la última classe de GITIC i a l'última de COED vam estar parlant sobre l'educació mediàtica, sobre l'educació que, inconscient o inconscientment, els mitjans de comunicació ens donen.
Amb en Xavier vam parlar dels conceptes bàsics que defineixen els mitjans de comunicació i del fet que la televisió (principalment) no només entreté i informa sinó que també educa ja que influeix en la socialització, transmet valors, proposa models, etc.
Seguidament vam analitzar dos anuncis de televisió: El primer era de Coca-cola de fa uns quants anys i ens vam adonar que el que a simple vista podem veure d'un anunci no és el que realment ens volen transmetre. Després, vam veure un altre anunci d'un iogurt de fa temps on també podiem observar com ens proposaven un model de persona molt subtilment.

Amb l'Imma, ahir, vam veure un reportatge d'un professional en les noves tencologies, Orozco, que parlava sobre com aquestes teconologies influeixen en l'educació. Ens parlava que els responsables (evidentment n'hi ha altres) que havien d'interferir en el què es mostra als nens de les noves tecnologies són la familia i l'escola. Ens hem de preocupar del que miren els nostres fills o alumnes a la televisió i aocnsellar-los.
També ens parlava que el propis mitjans de comunicació, encara que diguin que ells només entretenen, no es poden treure de sobre la responsabilitat d'educar ja que vulguin o no, invevitablement, eduquen.
També parlava sobre que hem de proporcionar més mitjans audiovisuals a les aules però sempre acompanyats d'una informació pedagògica i una alfabetització teconològica. Se'ls hi ha d'ensenyar als nens a fer-ne un ús responsable.


Finalment, dir que després de la sessió d'en Xavi jo volia penjar un anunci al blog però ahir la Imma ja el va ficar a classe jeje. Jo també volia ficar el del monstre del "Oh brother". Tot i així, el penjaré perquè ja me'l havia descarregat i perquè així en faig un anàlisis.




1. Lectura de la informació explícita
A l'anunci es pot observar una família formada per el pare, la mare i dos nens (un nen i una nena). Aquests adopten o compren un monstre com a mascota (triat per la nena) i el porten a casa. Seguidament es veuen diferents situacions amb el monstre, jugant a fora el pati, passejant pel carrer, jugant al "fet i amagar", etc.
Al llarg de l'anunci, el monstre es va fent cada vegada més gran fins que arriba un punt en què la família l'ha de deixar a casa perquè no entra al cotxe ni passa per les portes.
El desenllaç serà quan arriba el cotxe Seat Altea XL i llavors el monstre si que entra dins el cotxe perquè el cotxe és molt gran.

2. Anàlisis d'aspectes formals
a)Decorats: Els decorats són una casa molt acollidora per a una familia molt normal. També un parc o un jardí on els nens poden jugar i el carrer d'una ciutat corrent.
b) Tots els enquadraments són totalment horitzontals i hi ha tot tipus de plans. Des de un pla general on es pot veure la família al complet, fins a un pla mig quan es fan abraçades o fins i tot plans detall com per exemple la cara rient del monstre al principi o les cares tristes del pare, la mare i la nena quan abandonen el monstre.
c)Música: La música s'inicia des del moment en que han de deixar el monstre tancat a casa, és a dir, des del moment en que troben a faltar el monstre. I la canço parla sobre el fet que volen estar amb ell, que no volen deixar-lo sol.
I el ritme de la canço es va accelerant més fins que troben la solució, el cotxe.

3. Anàlisis dels personatges i models que ens transmeten
Aquests publicistes ens han volgut transmetre un tipus de família real molt unida. Uns pares que es preocupen molt per el que volen els nens i pels seus sentiments, si estan tristos o estan contents, és per això que fan tot el possible perquè els seus fills estiguin contents. A més a més, ens transmeten valors com l'amor pels altres, la solidaritat, la nostalgia, etc.

4. Anàlisis del discurs verbal: text, eslogan
El missatge del final de l'anunci és "Porque ya se sabe que passa con los monstruos, crecen, crecen y crecen..." i "La familia al poder".
L'aunci relaciona aquest monstre amb els "monstres" que tenim a casa, és a dir, els nens. És per això que diu que els monstres creixen i creixen, perquè es fan grans i necessitarem un cotxe més gran (segons l'aununci). A més a més, ens posen "La família al poder" on ens transmeten, sobretot, el valor de la família, que és el més important.

5. Altres
A més a més, vull afegir que hi ha una metàfora molt correcte en aquest anunci. L'anunci ens reflecteix que quan hi ha amor es creix (a l'anunci de manera literal, el monstre es fa enorme), és a dir, creixem com a persones, ens sentim estimades. Per contra, i l'anunci també ho fa literal, quan no ens estimen o no ens tenen en consideració ens "fem petits", estem tristos, decepcionats, etc.

6. Opinió personal
Crec que segons l'anàlisis que he fet ja es pot dir quina és la meva opinió, i si, aquest anunci m'ha agradat molt ja que per fi, un anunci ens transmet un tipus de família i uns valors que feia temps que cap anunci ens transmetia.



Finalment, volia remarcar que crec que l'educació s'ha de posar cada vegada més en el món de la publicitat i que s'hi nosaltres no ho fem, ningú ho farà, i això pot anar de mal en pitjor.